حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز
نوشته شده توسط : زپو

 حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز


چكيده:

عنوان اين كتاب «حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز» است. نظر به تاثير فراواني كه معماري ابنيه در روح و روان افراد دارد مي بايست با مراجعه به منابع اصيل اسلامي به اين سوال مهم پرداخت كه آيا فقه شيعه براي مسئله مهم ساخت و ساز، حد و يا شرطي را معين كرده است يا خير؟ پرواضح است كه معماري امروزين جامعه ما به دليل غربزدگي علوم انساني، و نبود منبع معتبر و قابل مراجعه براي عموم معماران و افراد جامعه جهت ساخت و ساز طبق آموزه‌هاي ديني باعث ايجاد نوعي خشونت و عدم آرامش در معماري و معرفي الگوهاي غربي (مانند معماري رومي) به عنوان الگوي اسلامي شده است.

به همين جهت ضمن مراجعه به منابع معتبر و اصيل روايي و فقهي شيعه و بعضا اهل تسنن به يك دسته بندي جديدي از مسائل شرعي كه تاكنون به آن‌ها پرداخته نشده بود اقدام كرده و كليه دستورات را ذيل احكام تكليفي واجب، مستحب و مكروه درآورديم. بعد از اين نتيجه مهم كه براي اولين بار در فقه تشيع صورت گرفته بود سعي كرديم كه به صورت مختصر به دلايل اختلافاتي كه در ظاهر روايات و فتاواي علما وجود دارد اشاره كرده و تا حد امكان علت آن ها را بررسي كنيم.

در يك نگاه كلي مي‌توان به مواردي همچون: اشراف بر منازل ديگران،‌ عدم رعايت حريم در انواع ساخت و ساز، رو به قبله بودن سرويس بهداشتي، تزئين مساجد و عدم تامين امنيت مسكن در ذيل محرمات؛ مواردي مثل داشتن يك محل خاص براي عبادت،‌ داشتن تهويه و نورگير مناسب، تعبيه مهمانخانه و سفيد كردن ديوار خانه را در ذيل مستحبات؛ و مواردي مانند نكشيدن ديوار براي پشت بام، بلند بودن مناره مسجد، وجود ستون‌هاي بزرگ در مساجد، نزديكي چاه آب و فاضلاب و ارتفاع بالاتر از 4متر براي سقف منزل را از جمله مكروهات ساخت و ساز دانست كه در اين كتاب به آن‌ها پرداخته شده است.


خرید و دانلود  حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز






:: برچسب‌ها: معماري , معماري ايراني و اسلامي , حامد قربان زاده , حدود و شرايط شرعي ساخت و ساز , حد , حريم , ساخت و ساز , بنا , قربان زاده كورعباسلو , محراب , مسجد , مسكن , واجب , حرام , مستحب , مكروه , مباح , فقه شيعه , فتوا , معماري ايراني , معماري اسلامي , سبك زندگي ,
:: بازدید از این مطلب : 78
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 مرداد 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: